Science and gender: researchers in training at the end of Francoism

Sara González Gómez, Andrés Payá Rico

Abstract

During the twentieth century, in parallel with the increase in the access to higher education, women began to break barriers in the field of research. The main aim of this study is to check the way in which women’s access to science was affected by the first call of the Plan for the Training of Research Personnel (1968), registered under the 2nd Economic and Social Development Plan (1968/71), and successive calls for pre and postdoctoral scholarships to do research in Spain or abroad, which were granted up to 1975. Through a quantitative analysis of the data, from a gender perspective, we will try to determine the different ways in which the presence of women in the Spanish scientific world began to become manifest and visible as well as to check the specialties or areas which were mostly masculinized, feminized or those that showed a clear trend towards equality.

Keywords

Training scholarships; Science; Francoism; Woman; Research staff

References

Becerra Conde, Gloria y Teresa Ortiz Gómez (Coords). Mujeres de ciencias: mujer, feminismo y ciencias naturales, experimentales y tecnológicas. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada, 1996.

Canales Serrano, Antonio Francisco. «Las mujeres y la enseñanza científico-tecnológica en la España del siglo XX». Clepsydra: revista de estudios de género y teoría feminista 5 (2006): 111-128.

Canales Serrano, Antonio Francisco. «Mujer, franquismo y educación científica». Memorias del IX Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología y Género. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos, 2012.

Casado, María José y Margarita Salas. Las damas del laboratorio: mujeres científicas en la historia. Barcelona: Debate, 2006.

Comisión de Investigación Científica y Técnica. «Política de investigación y formación de personal en el II Plan de Desarrollo». Revista de Educación – Crónica 195 (1968): 27-33.

Cuesta Bustillo, Josefina, Mª Luz Prado Herrera y Francisco J. Rodríguez Jiménez (Coords.). ¿Mujeres sabias?: mujeres universitarias en España y América Latina. Limoges: Pulim, Presses Universitaires de Limoges, 2015.

Flecha García, Consuelo. «La mirada de las mujeres al mundo académico». Revista Argentina de Sociología 1.1 (2001): 27-43.

García Lastra, Marta. «La voz de las mujeres en la universidad». RASE. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación 3.3 (2010): 357-368.

Guil Bozal, Ana. «Docentes e investigadoras en las universidades españolas: visibilizando techos de cristal». Revista de Investigación Educativa 25/1 (2007).

Guil Bozal, Ana. «1910-2010: Cien años buscando igualdad en la universidad». Aequalitas: Revista jurídica de igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres 26 (2010): 16-19.

Guil Bozal, Ana y Consuelo Flecha García. «Universitarias en España: De los inicios a la actualidad». Revista Historia de la Educación Latinoamericana 17.24 (2015).

Hernández Díaz, José M. «El modelo de la universidad alemana en España». La pedagogía alemana en España e Iberoamérica (1810-2010). Coord. Hernández Díaz, José M.ª Salamanca: Castilla Ediciones, 2010, 225-247.

López de la Cruz, Laura. «La presencia de la mujer en la universidad española». Revista Historia de la Educación Latinoamericana 4 (2002): 291-299.

Lucena Conde, Felipe. La investigación científica en la Universidad. Discurso pronunciado en la solemne apertura del curso académico 1962/63. Salamanca: Talleres Gráficos Cervantes, 1962.

Matilla Quiza, María Jesús y Esperanza Mó Romero (2014). «De la excepción a la normalidad: Mujeres científicas en la Historia». Encuentros multidisciplinares 16.47 (2014): 2-11.

Ministerio de Educación y Ciencia. La educación en España. Bases para una política educativa. Madrid: Secretaría General Técnica del Ministerio de Educación y Ciencia, 1969.

Montes, Estrella y Tamar Groves. «Mujeres académicas y el reto de la internacionalización». Innovación educativa 26 (2016): 113-124.

Orive, Pedro. «Investigación. Reto español del cuatrienio». Didascalia. Revista de orientación didáctica e investigación pedagógica 16 (1971): 11-16.

Otero Carvajal, Luis Enrique. «La destrucción de la ciencia en España. Las consecuencias del triunfo militar de la España franquista». Historia y Comunicación Social 6 (2001): 149-186.

Puig-Samper, Miguel Ángel. Tiempos de investigación: JAE-CSIC, cien años de ciencia en España. Madrid: CSIC, 2007.

Salguera, Margarita. «Mujer y ciencia». Genes, ciencia y dieta: lecciones sobre evolución humana. Eds. Ana Mateos y Alfonso. Madrid: Fundación Tomás Pascual y Pilar Gómez-Cuétara y CENIEH, 2011, 13-24.

Sánchez, Isidro. Educación, Ciencia y Cultura en España: auge y colapso (1907-1940) Pensionados de la JAE. Ciudad Real: Almud Ediciones, 2012.

Santesmases Navarro de Palencia, María Jesús. Mujeres científicas en España (1940-1970): profesionalización y modernización social. Madrid: Instituto de la Mujer, 2000.

Santesmases Navarro de Palencia, María Jesús. «La formación y el trabajo de las mujeres científicas españolas 1940-1970: Historia de una investigación». Seminario Balance y Perspectivas de los Estudios de las Mujeres y del Género. Madrid: Ministerio de Trabajo e inmigración, Instituto de la Mujer, 2003. 208-312.

Van den Eynde, Ángeles. «Género y ciencia ¿Términos contradictorios? Un análisis sobre la contribución de las mujeres al desarrollo científico». Revista Iberoamericana de Educación 6 (1994): 79-101.




DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2017.29.07





Copyright (c) 2017 Sara González Gómez, Andrés Payá Rico

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.