Feminismo/s

Exposición a estereotipos y categorías de género: consecuencias en tareas y evaluaciones

Beatriz Montes Berges

DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2009.13.07

Resumen

La discapacidad de ambos sexos para realizar tareas concretas no sólo viene determinada por el bagaje social que llevamos, sino que puede ser modificada por la accesibilidad de los estereotipos relacionados con las categorías asignadas al género. En este artículo explicamos cómo la exposición a los estereotipos y categorías asignadas al género puede determinar el éxito obtenido en determinadas tareas consideradas tradicionalmente femeninas o masculinas.

Palabras clave

Discriminación de género; Estereotipos

Texto completo:

PDF (2,17 MB) Estadísticas

Referencias

BANAJI, Mahzarin R., HARDIN, Curtis D., BANAJI, M. R. y HARDIN, C. D. «Automatic stereotyping». Psychological Science, 7 (1996), pp. 136-141.

BARGH, John A., BAND, RONALD N. LOMBARDI, WENDY J. y TOTA, Mary E. «The additive nature of chronic and temporary sources of construct accessibility». Journal of Personality and Social Psychology, 50 (1986), pp. 869-878.

BARGH, John A., CHEN, Mark y BURROWS, Lara. «Automaticy of social behavior: Direct effects of traits construct and stereotype activation on action». Journal of Personality and Social Psychology, 71 (1996), pp. 230-244.

BARGH, John A. y CHARTRAND, Tanya L. «Studying the mind in the middle. A practical guide to priming and automaticy research». En H. T. Reis y C. M. Judd (Eds.). Handbook of research methods in social and personality psychology. New York, Cambridge University Press, 2000, pp. 17-39.

BEM, Sandra L. «The measurement of psychological androgyny». Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42 (1974), pp. 155-162.

BLAIR, Irene V. y BANAJI, Mahrazin R. «Automatic and controlled processes in stereotype priming». Journal of Personality and Social Psychology, 70 (6), (1996), pp. 1142-1163.

CADINU, Mara, MAASS, Anne, LOMBARDO, Mery y FRIGERIO, Sara. «Stereotype threat: the moderating role of locus of control beliefs». European Journal of Social Psychology, 36 (2006), pp. 183-197.

CROIZET, Jean Claude. «Unconscious perception of affective information and its impact on personality trait judgment». Cahiers de Psychologie Cognitive / Current Psychology of Cognition, 17 (1), (1998), pp. 53-70.

DIJKSTERHUIS, Ap y VAN KNIPPENBERG, Ad. «The relation between perception and behavior, or how to win a game of trivial pursuit». Journal of Personality and Social Psychology, 74 (4), (1998), pp. 865-877.

FAZIO, Russell. H., JACKSON, J. R., DUNTON, B. C. y WILLIAMS, C. J. «Variability in automatic activation as an unobtrusive measure of racial attitudes: A bona fide pipeline?» Journal of Personality and Social Psychology, 69 (1995), pp.1013-1027.

FAZIO, Russell H., SANBONMATSU, David M., POWELL, Martha C. y KARDES, Frank R. «On the automatic activation of attitudes». Journal of Personality and Social Psychology, 50 (1986), pp. 229-238.

HEILBRUN, ALFRED B. «Measurement of masculine and feminine sex role identities as independent dimensions». Journal of Consulting and Clinical Psychology, 44 (1976), pp. 183-190.

HIGGINS, E. Tory y BREND, C. Miguel. «Accessibility and applicability: Some «activation rules» influencing judgment». Journal of Experimental Social Psychology, 31 (1995), pp. 218-243.

HIGGINS, E. Tory, RHOLES, William S. y JONES, Carl R. «Category accessibility and impression formation». Journal of Experimental Social Psychology, 13 (1997), pp. 141-154.

HYDE, Janet S. y LINN, Marcia C. «Gender differences in verbal ability: A metaanalysis». Psychological Bulletin, 104 (1988), pp. 53-69.

HYDE, Janet S., FENNEMA, Elisabeth y LAMON, Susan J. «Gender differences in mathematics performance: A meta-analysis». Psychological Bulletin, 107 (1990), pp. 139-155.

KAWAKAMI, Kerry y DOVIDIO, John F. «The reliability of implicit stereotyping». Personality and Social Psychology Bulletin, 27 (2), (2000), pp. 212-225.

KAWAKAMI, Kerry y DOVIDIO, John F. «Confronting prejudice: Effects of prejudice labelling on stereotype activation». Personality of Social Psychology Bulletin, 27 (2002), pp. 212–251.

KELLER, Johannes y DAUENHEIMER, Dirk. «Stereotype threat in the classroom: Dejection mediates the disrupting threat effect on women’s math performance». Personality and Social Psychology Bulletin, 29 (2003), pp. 371-381.

LEMUS, Soledad, MOYA, Miguel, BUKOWSKI, Marcin y LUPIÁÑEZ, Juan. «Activación automática de las dimensiones de competencia y sociabilidad en el caso de los estereotipos de género». Psicológica, 29 (2008), pp. 115-132.

LEPORE, Lorella y BROWN, Ruppert. «Category and stereotype activation: Is prejudice inevitable?». Journal of Personality and Social Psychology, 72 (2), (1997), pp. 275-287.

MOYA, Miguel Carlos y PÉREZ, Carlos. «Nuevas perspectivas en el estudio de los estereotipos de género». En P. Valcárcel y J. L. Meliá (Eds.). Métodos y técnicas de intervención. Barcelona, PPU, 1998, pp. 49-60.

MUSSWEILER, Thomas. «Comparison processes in social judgment: Mechanism and consequences». Psychological Review, 110 (2003), pp. 472-489.

MUSSWEILER, Thomas y DAMISCH, Lyssan. «Going back to Donald: How comparisons shape judgmental priming effects». Journal of Personality and Social Psychology, 95 (6), (2008), pp. 1295-1315.

NEELY, James H. «Semantic priming and retrieval from lexical memory: Roles of inhibitionless spreading activation and limited-capacity attention». Journal of Experimental Psychology: General, 106 (1977), pp. 226-254.

O’BRIEN, Laurie T. y CRANDALL, Christian S. «Stereotype threat and arousal: Effects on women’s math performance». Personality and Social Psychology Bulletin, 29(2003), pp. 782-789.

PAUSE, Bettina M., OHRT, Anne, PREHN, Alexander, y FERSTL, Roman. «Positive Emotional Priming of Facial Affect Perception in Females is Diminished by Chemosensory Anxiety Signals». Chemical Senses, 29 (9), (2003), pp.797-805.

STEELE, Claude M. «A threat in the air: How stereotypes shape intellectual identity performance». American Psychologist, 52 (1997), pp. 613-629.

THOMPSON, Ted y DINNEL, Dale. L. «Poor performance in Mathematics: Is there a basis for a self-worth explanation for women?». Educational Psychology, 27 (3), (2007), pp. 377-399.

WHEELER, S. Christian, JARVIS, W., BLAIR G y PETTY, Richard E. «Think unto others: The self-destructive impact of negative racial stereotypes». Journal of Experimental Social Psychology, 37 (2001), pp. 173-180.

WHEELER, S. Christian y PETTY, Richard E. «The effects of stereotype activation on behavior: A review of possible mechanism». Psychological Bulletin, 127(6), (2000), pp. 797-826.




DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2009.13.07





Copyright (c) 2009 Beatriz Montes Berges

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.