To be or not to be a mother: doubtful, fraught, and denied access to motherhood in contemporary Catalan theatre
Resumen
Palabras clave
Referencias
Ajenjo Cosp, M., & García Román, J. (2011). El tiempo productivo, reproductivo y de ocio en las parejas de doble ingreso. Papers. Revista de Sociologia, 96(3), 985-1006. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v96n3.183
Antic Teatre (2019). NÚRIA PLANES LLULL. Converses amb el meu úter i altres interlocutors. February. https://www.anticteatre.com/events/event/nuria-planes-llull/?lang=es
Arciniega Caceres, M. (2019). La construcción de la maternidad en los discursos de los blogs de madres. Motivaciones, preferencias y percepciones de las lectoras [Doctoral dissertation, Universitat Pompeu Fabra]. https://www.tdx.cat/handle/10803/667067
Arciniega, M., Gómez, L., Hansen, N., Medina, P., Páez de la Torre, S., & Santos, A. (2020). La ideología de la maternidad intensiva como eje de violencia simbólica. Informal Publication. Communication Department, Universitat Pompeu Fabra. https://acortar.link/EmQsMF
Aston, E. (2003). Feminist Views on the English Stage: Women Playwrights, 1990–2000. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511486005
Aston, E., & Harris, G. (Eds.) (2006). Feminist Futures? Theatre, Performance, Theory. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230554948
Batlle, C. (2011). La «reconquesta del real» en l’escriptura dramàtica contemporània. Pausa, 33. https://www.revistapausa.cat/la-reconquestadel-real-en-lescriptura-dramatica-contemporania/
Batlle, C. (2020). El drama intempestiu. Per una escriptura dramàtica contemporània. Institut del Teatre, Angle Editorial.
Braidotti, R. (1991). Patterns of Dissonance. Routledge.
Browne, V. (2016). Feminist Philosophy and Prenatal Death: Relationality and the Ethics of Intimacy. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 41(2), 385-407. https://doi.org/10.1086/682923
Carmona, A. (2021, December 29). «La maternitat et travessa pel mig, i com a dona que escriu, és inevitable que ho tenyeixi tot». Entrevista a Clàudia Cedó. Empordà. Retrieved February 22, 2022, from https://www.emporda.info/cultura/2021/12/29/maternitat-et-travessa-pel-mig-61116477.html?utm_source=pocket_mylist
Cedó, C. (2018a). Una gossa en un descampat. Biblioteca Sala Beckett/REMA 12.
Cedó, C. (2018b). Júlia & The Empty Lot. Translation by H. J. Gardner. Retrieved February 22, 2022, from https://www.catalandrama.cat/autor/claudia-cedo/
Cedó, C. (2021). Mare de sucre/To Be a Mother. Translation by H. J. Gardner [To be published in www.catalandrama.cat].
Cedó, C., & Belbel, S. (2018). Clàudia Cedó (autora) i Sergi Belbel (director) ens parlen d’’Una gossa en un descampat’ [video]. Retrieved February 22, 2022, from https://www.salabeckett.cat/espectacle/una-gossa-en-un-descampat/
Corrons, F. (2019). Écran, sexualité, genre et scène. Intermédialité et activisme féministe/queer dans les théâtres catalan et galicien contemporains. Degrés. Revue de synthèse à orientation sémiologique, 177-178-179, 1-38.
Donath, O. (2017). Regretting Motherhood: A Study. North Atlantic Books.
Esping-Andersen, G. (Coord.) (2013). El dèficit de natalitat a Europa. La singularitat del cas espanyol. Fundació La Caixa. https://static1.ara.cat/ara/public/content/file/original/2013/1212/11/l-estudi-el-deficit-de-la-natalitat-a-europala-singularitat-del-cas-espanyol-29fbcb6.pdf
Flaquer, Ll., & Brullet, C. (2000). Polítiques familiars a Catalunya: una primera aproximació. Revista Catalana de Sociologia, 12, 141-153.
Garbayo Maeztu, M. (2016). Cuerpos que aparecen. Performance y feminismos en el tardofranquismo. Consonni.
Gázquez, R. (2015). La escenificación del yo en los solos de las nuevas creadoras interdisciplinares en España: 2000-2014 [Doctoral dissertation, Universitat Autònoma de Barcelona]. https://www.tdx.cat/handle/10803/384527
Ginestà, J., Franch, G., Permanyer, J., & Farriols, C. (2019, March 26). Maternitat en ‘stand-by’ [Sense Ficció, Television Program]. TV3. https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/sense-ficcio/maternitat-en-stand- by/video/5834827/
Goodman, L. (1993). Contemporary Feminist Theatres: To Each Her Own. Routledge.
Grosz, E. A. (1994). Volatile Bodies: Toward a Corporeal Feminism. Indiana University Press.
Harari, D., & Kroul, G. (2019). Debating Natalism: Israeli One-Woman Shows on Experiencing Childlessness. New Theatre Quarterly, 35(2), 121-134. https://doi.org/10.1017/S0266464X19000046
Hays, S. (1998). Las contradicciones culturales de la maternidad. Paidós.
Idescat (2007). Dones segons edat quinquennal i fills nascuts vius. Retrieved February 22, 2022, from https://www.idescat.cat/pub/?id=ed&n=3046
Iveson, M. (2017). Gendered dimensions of Catalan nationalism and identity construction on Twitter. Discourse & Communication, 11(1), 51-68. https://doi.org/10.1177/1750481316683293
Jones, A. (1998). Body Art/Performing the Subject. University of Minnesota Press.
Juanico, N. (2018, November 24). Ser actriu i mare, una cursa plena d’obstacles. Diari Ara. Retrieved February 22, 2022, from https://www.ara.cat/cultura/actriu-mare-cursa-plena-obstacles_1_2681915.html
Komporaly, J. (2007). Staging Motherhood. British Women Playwrights, 1956 to the Present. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230598485
Kruks, S. (2001). Retrieving Experience: Subjectivity and Recognition in Feminist Politics. Cornell University Press. https://doi.org/10.7591/9781501731839
Kuppers, P. (2017). Theatre & Disability. Springer. https://doi.org/10.1057/978-1-137-60572-6
Lozano Estivalis, M. (2006). La maternidad en escena. Mujeres, reproducción y representación cultural. Prensas Universitarias de Zaragoza.
Malacrida, C. (2009). Performing motherhood in a disablist world: dilemmas of motherhood, femininity and disability. International Journal of Qualitative Studies in Education, 22(1), 99-117. https://doi.org/10.1080/09518390802581927
Medina Bravo, P., Figueras-Maz, M., & Gómez-Puertas, L. (2014). El ideal de madre en el siglo XXI. La representación de la maternidad en las revistas de familia. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20(1), 487-504. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.n1.45244
Merino, P. (2017). Maternidad, Igualdad y Fraternidad. Las madres como sujeto político en las sociedades poslaborales. Clave Intelectual.
Milla, C. (2019). ESTIgMES, (gravació a sala) [video]. Digital archive of Sala Flyhard.
Nicolau Jiménez, A. (2021). Feminismes al teatre català contemporani (2000-2019) [Doctoral dissertation, Universitat Oberta de Catalunya]. https://www.tesisenred.net/handle/10803/671649?locale-attribute=ca_ES#page=1
Pérez Fontdevila, A. (2019). Qué es una autora o qué no es un autor. In A. Pérez Fontdevila & M. Torras Francès (Eds.), ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría (pp. 25-59). Icaria.
Planes Llull, N. (2019). Converses amb el meu úter i altres interlocutors [video]. Núria Planes Llull personal archive.
Prieto Nadal, A. (2020). La dramaturgia catalana del siglo XXI: una panorámica, ADE Teatro, Revista de la Asociación de Directores de Escena de España, 179, 26-34.
Quinto, A. de, Hospido, L., & Sanz, C. (2017). The Child Penalty in Spain. Banco de España. https://www.bde.es/f/webbde/SES/Secciones/Publicaciones/PublicacionesSeriadas/DocumentosOcasionales/20/Files/do2017e.pdf
Ragué Arias, Mª J. (1996). El teatro de fin de milenio en España (De 1975 hasta hoy). Ariel.
Ragué Arias, Mª J. (2000). ¿Nuevas dramaturgias? (Los autores de fin de siglo en Cataluña, Valencia y Baleares). Instituto Nacional de las Artes Escénicas y de la Música/ Centro de Documentación Teatral.
Ragué Arias, Mª J. (2013). Dona i teatre, la veu trencada de la falsa normalitat. In J. Lladó & J. Vilaró (Eds.), Dona i teatre al segle XXI. IV Jornades de debat sobre el repertori teatral català (pp. 17-28). Punctum.
Sánchez, J. A. (2012). Prácticas de lo real en la escena contemporánea. Paso de Gato.
Saumell, M. (2012). Teatro del ámbito catalán en el siglo XXI. Don Galán, 2. Retrieved March 26, 2022, from https://www.teatro.es/contenidos/don-Galan/donGalanNum2/pagina.php?vol=2&doc=1_1_3&pag=1
Saumell, M. (2018). Mujer y creación escénica hoy en España. Estado de la cuestión. Don Galán, 8. Retrieved March 26, 2022, from https://www.teatro.es/contenidos/donGalan/donGalanNum8/pagina.php?vol=8&doc=1_1
Saumell i Olivella, E. (2018). Amb nom de dona. In À. Broch, J. Cornudella & F. Foguet, Teatre català avui, 2000-2017: 4t Encontre d’Escriptors i Crítics a les Garrigues: El Cogul, 2017 (pp. 161-180). Fonoll.
Vallespín, I. (2018, September 28). Les mares catalanes, les més tardanes d’Europa. El País. Retrieved March 24, 2022, from https://cat.elpais.com/cat/2018/09/28/catalunya/1538127911_822805.html
DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2023.41.13
Copyright (c) 2023 Adriana Nicolau Jiménez

Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.