What brings the gender perspective to sustainable interventions in buildings?

Silvia Spairani Berrio, Nuria Rosa Roca, Eloisa González Ponce

Abstract

What do we mean by sustainable intervention in the building sector from a gender perspective? How to deal with rehabilitations and restorations of buildings taking the gender perspective into account? The aim of the paper is to discuss sustainable interventions in buildings, considering the complex relationships between college education, employment and social welfare, to prevent that the goal of the gender ideology is postponed once again to the architects of cohesion and social harmony. All of this, in the firm conviction of the relevant role-played by women the field of construction, despite it does not have visibility, due to the difficulty of the labor market insertion of women in rehabilitation and restoration fields. The study was based on an anonymous survey given to a sample of 37 students of the Master of Pathology and Intervention in the Building of the Catholic University of Murcia to know their opinion about if this postgraduate degree has encouraged their inclusion into employment from a gender equality perspective. According to the data obtained, there are differences between women and men during the early years of insertion into labor market around sustainable intervention. Moreover, motivations and expectations that can influence the development of differentiated by gender, from the point of view of the transformation of reality that have design and sustainable architecture are different.

Keywords

Gender role; Labour insertion; Career development; Transformational leadership

References

Arrazola, María y José De Hevia. «Rendimiento de la educación en España: nueva evidencia de las diferencias entre hombres y mujeres». Papeles de Trabajo 21 (2001). 20 febrero 2018. <http://www.ief.es/docs/destacados/publicaciones/papeles_trabajo/2001_24.pdf>.

Barahona, Rodrigo, Joan Gratacós y Gotzon Quintana. Centros educativos transformadores. Ciudadanía global y transformación social. Barcelona: Oxfam Intermón, 2012. 15 febrero 2018. <https://www.oxfamintermon.org/es/documentos/07/07/14/centros-educativos-transformadores-ciudadania-global-transformacion-social>.

Barberá Ribera, Teresa, Sofía Estellés Miguel y Carlos Dema Pérez. «Obstáculos en la promoción profesional de las mujeres: El «techo de cristal»». Memorias del 3rd International Conference on Industrial Engineering and Industrial Management XIII Congreso de Ingeniería de Organización. Barcelona: Servicio de Comunicación y romoción Universidad Politécnica de Cataluña, 2009. 20 marzo 2018. <http://adingor.es/congresos/web/uploads/cio/cio2009/133-142.pdf>.

Chaux, Enrique y Alexander Ruiz. La formación de Competencias Ciudadanas. Bogotá: Ascofade, 2005. 20 febrero 2018. <https://laasociacion.files.wordpress.com/2015/11/la-formacion-de-competencias-ciudadanas.pdf>.

Chías, Pilar. «Estudiantes de arquitectura ¿un ámbito de igualdad?». Feminismo/s 17 (2011): 91-103. 26 enero 2018. <https://ieg.ua.es/es/publicaciones/revista-feminismo-s/revista-feminismo-s.html>.

Comisión Europea. Paquete de medidas sobre clima y energía hasta 2020, 2017. 26 enero 2018. <https://ec.europa.eu/clima/policies/strategies/2020_es>.

De Pablos, Laura y María Gil. Movilidad de rentas y salarios bajo una perspectiva de género: el papel de la educación, 2006. 26 marzo 2018. <http://www.researchgate.net/publication/23547146>.

Fernández, Ana María. La mujer de la ilusión. Pactos y contratos entre hombres y mujeres. Buenos Aires: Paidós, 1993.

Gil, María Rosario. La Dialéctica Mujer-Empleo: análisis de una realidad social, política, laboral y educativa. Málaga: Aljibe, 2005.

Infante, Margarita, Marisa Román y Joaquín Traverso. «La educación universitaria: un factor de empleabilidad y estabilidad laboral de la mujer en el sector de la construcción». Revista iberoamericana de educación 56 (2011): 1-11. 20 enero 2018.

Infante, Margarita, Marisa Román y Joaquín Traverso. «El sector español de la construcción bajo la perspectiva de género. Análisis de las condiciones laborales». Revista de la Construcción 11 (2012): 32-43. 20 enero 2018. <http://dx.doi.org/10.4067/S0718-915X2012000100004>.

Instituto Nacional de Estadística. Encuesta de población Activa (EPA). Estadísticas publicadas. 15 de marzo de 2018. <http://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176918&menu=resultados&idp=1254735976595>.

Instituto de Estadísticas de Murcia (IEM). Estadísticas publicadas. <http://econet.carm.es/inicio/-/crem/sicrem/PU2050/sec7_c1.html>.

Lamas, Marta. «Cultura, género y epistemología». Los estudios culturales en México. México: INI-CNA-FCE, 2003.

Lagarde, Marcela. Claves feministas para mis socias de la vida. Madrid: Horas y horas, 2005.

López, Mercedes, Ana Lisbona y Milagros Sáinz. «Mujeres ingenieras: percepciones sobre su vida profesional». Revista de psicología general y aplicada 57(2) (2004): 161-180. Marzo 2018.

Lucas, Javier de. «La lucha contra la discriminación en consolidación de derechos y garantías: los grandes retos de los derechos humanos en el siglo XXI». Seminario conmemorativo del 50 aniversario de la Declaración Universal de los Derechos Humanos. Madrid: Consejo General del Poder Judicial, 1999.

Navarro, Elena, Marisa Román y Margarita Infante. «Revisión internacional de estudios de barreras de carrera bajo la perspectiva de género en la industria de la construcción». Innovar 26 (2016): 103-118. 20 enero 2018. <http://dx.doi.org/10.15446/innovar.v26n61.57169>.

Parlamento Europeo y Consejo de la Unión Europea. Directiva 2010/31/UE del Parlamento Europeo y del Consejo relativa a la eficiencia energética de los edificios, 2010. 26 enero 2018. <https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=LEGISSUM%3Aen0021>.

Ramos, Ana, Alberto Gago, Xavier Labandeira y Pedro Linares. «The role of information for energy efficiency in the residential sector». Energy Economics 52 (2015): 17-29. 26 enero 2018. <https://doi.org/10.1016/j.eneco.2015.08.022>.

Román, Marisa, Ana Ríos y Joaquín Traverso. «Barreras de género en el desarrollo profesional de mujeres técnicas de la construcción». Revista de la Construcción 12 (2013): 87-99. 15 marzo 2018. <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=127628890009>.




DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2018.32.11





Copyright (c) 2018 Silvia Spairani Berrio, Nuria Rosa Roca, Eloisa González Ponce

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.