Ana Merino’s theater: a proposal for the 21st century

Francisco José Peña Rodríguez

Abstract

This article discusses from a multiple reading (textual, linguistic, social) the theatre of the Spanish poet Ana Merino (Madrid, 1971) as a new dramaturgy proposal for 21st century. In context of crisis in the current theatre, the analysis of her theatre’s plays collected in this article shows her theatre as a singular contribution in context of the current Spanish female theatre.

Keywords

Spain; Theatre; Poetess; Playwrights; Theatrical proposal

References

Alonso de Santos, José Luis. La escritura dramática. Madrid: Castalia, 1998.

Alvar, Carlos, José-Carlos Mainer y Rosa Navarro. Breve historia de la literatura española. Madrid: Alianza, 2014.

Checa Puerta, Julio. «Mujeres y teatro en la escena actual: Angélica Lidell (1966) e Itziar Pascual (1967)». ALEC 36.2 (2011): 85-112.

García-Pascual, Raquel (ed.). Dramaturgas españolas en la escena actual. Madrid: Castalia, 2011.

Lo Porto, Valeria Maria Rita. «Puesta en escena de obras de dramaturgas en la cartelera de ABC de Madrid (1990)». Signa 21 (2012): 369-393.

Mainer, José-Carlos. Historia mínima de la literatura española. Madrid: Turner/El Colegio de México, 2014.

Merino, Ana. Amor: muy frágil. Madrid: Reino de Cordelia, 2012.

Merino, Ana. Las decepciones. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 2014.

Merino, Ana. La redención. Madrid: Reino de Cordelia, 2016.

Nieva de la Paz, Pilar. «Las autoras teatrales españolas frente al público y la crítica (1918-1936)». Actas del XI Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. Irvine, 1992, 129-139.

Pedraza Jiménez, Felipe B., y Milagros Rodríguez Cáceres. Manual de literatura española. XIV Posguerra: dramaturgos y ensayistas. Pamplona: Cénlit, 1995.

Pedrero, Paloma. Pájaros en la cabeza. Teatro a partir del siglo XXI. Ed. Virtudes Serrano. Madrid: Cátedra, 2013.

Peña Rodríguez, Francisco José. «La obra de Ana Merino: hacia la poesía del siglo XXI». Género y géneros I: Escritura y escritoras iberoamericanas. Ed. Ángeles Encinar, Eva Löfquist y Carmen Valcárcel. Volumen 1. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 2006, 373-383.

Peña Rodríguez, Francisco José. «La educación es la llave que redime el mundo». Encanto Blanco 37 (octubre 2006): 8-9.

Pérez Galdós, Benito. La de San Quintín. Electra. Ed. Luis F. Díaz Larios. Madrid: Cátedra, 2002.

Pérez Jiménez, Manuel. «Panorama formal-estilístico de la dramaturgia femenina actual». Dramaturgias femeninas en la segunda mitad del siglo XX: espacio y tiempo: actas del XIV Seminario Internacional del Centro de Investigación de Semiótica Literaria, Teatral y Nuevas Tecnologías. Coord. José Romera Castillo. Madrid: UNED, 2005, 509-524.

Prieto de Paula, Ángel L., y Mar Langa Pizarro. Manual de Literatura Española Actual. Madrid: Castalia, 2007.

Romera Castillo, José. Teatro español entre dos siglos a examen. Madrid: Verbum, 2011.

Serrano, Virtudes. «Política, teatro y sociedad: temas de la última dramaturgia española». Monteagudo 2 (1997): 75-92.

Serrano, Virtudes. «Dramaturgia femenina fin de siglo. Estado de la cuestión». Arbor CLXXVII (Marzo-Abril 2004): 561-572.




DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2017.30.10





Copyright (c) 2017 Francisco José Peña Rodríguez

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.