And they didn’t live happily ever after: the rewriting of the fairy tale and the problematization of female subjectivity in Nueva historia de la princesa y el dragón by Carmen Resino

Cristina Casado Presa

Abstract

This article proposes a reading of Nueva historia de la princesa y el dragón (1989), by Carmen Resino. Framed in the new drama written by women in the scene of Spain in the 80s, we will analyze how the play uses the intertext of the traditional fairy tale in order to parody, destroy and replace it. In this piece, the universal referent of the fairy tale is the vehicle to analyze and problematize the complexities and paradoxes of the feminine identity process, underlines the conflict between cultural expectations and personal needs, and the conflictive relationship between women and power, which makes the conclusive ending «and they lived happily ever after» impossible.

Keywords

España; Female playwrights; Fairy tales; Feminism; Spain

References

Askyz, Urszula, «Las mujeres dramaturgas en España: en busca de la identidad». Estudios sobre escritoras hispánicas en honor de Georgina Sabat-Rivers. Ed. Lou Charnon-Deutsch. Madrid: Editorial Castalia, 1992, 45-61.

Butler, Judith. Gender trouble. New York, NY: Routledge, 1990.

Crew, Hilary S. «Spinning new tales from traditional texts: Donna Jo Napoli and the rewriting of fairy tale». Children’s Literature in Education 33.2 (2002): 77-95.

Gabriele, John P. «Estrategias feministas en el teatro breve de Carmen Resino». Letras Femeninas 1/2 (1995): 85-95.

García-Pascual, Raquel (ed.). Dramaturgas españolas en la escena actual. Madrid: Castalia, 2011.

Gilbert, P. (1994). «And they lived happily ever after: Cultural storylines and the construction of gender». The need for story: Cultural diversity in classroom and community. Eds. Dyson A. H. y C. Genishi. New York, NY: Teachers CollegePress, 124-145.

Haase, Donald. Fairy Tales and Feminism: New Approaches. Detroit: Wayne State University Press, 2004.

Lázaro, Maribel. «Los horizontes del teatro español. Nuevas autoras». Primer Acto 220 (1987): 10-21.

O’Connor, Patricia. «¿Por qué no estrenan las mujeres en España?». Estreno 10.2 (1984): 13-25.

O’Connor, Patricia. Dramaturgas españolas de hoy. Una introducción. Madrid: Fundamentos, 1988.

O’Connor, Patricia.«Women Playwrights in Contemporary Spain and the Male-Dominated Canon». Signs 2 (1990): 376-390.

Paco, Mariano de. «El Teatro Histórico De Carmen Resino». Anales de la Literatura Española Contemporánea 3 (1995): 303-314.

Pedrero, Paloma. «Los horizontes del teatro español. Nuevas autoras». Primer Acto 220 (1987): 10-21.

Resino, Carmen. El Presidente. Madrid: Quevedo, 1968.

Resino, Carmen. Nueva historia de la princesa y el dragón. Madrid: Lucerna, 1989.

Rowe, Karen E. «Feminism and Fairy Tales.» Women’s Studies 6.3 (1979): 209-226.

Salinero Cascante, Maria Jesús. «El cuerpo femenino y su representación en la ficción literaria». Piel que habla. Eds. M. Azpeitia, M. J. Barral, L. E. Díaz, T. González Cortés, E. Moreno, T. Yago. Barcelona: Icaria, 2001, 39-76.

Serrano, Virtudes. «Hacia una dramaturgia femenina.» Anales de la Literatura Española Contemporánea 3 (1994): 343-364.

Velázquez, José Luis y Javier Memba. La generación de la democracia: historia de un desencanto. Madrid: Ediciones Temas de Hoy, 1995.

Zipes, Jack David. Fairy Tales and the Art of Subversion: The Classical Genre for Children and the Process of Civilization. New York: Wildman Press, 1983.




DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2017.30.02





Copyright (c) 2017 Cristina Casado Presa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.