School bullying, gender-based patterns and fundamental rights. A reflection from the «Carla case study»

María L. Valvidares Suárez

Abstract

Moving from a recent case of bullying, this article tries to reflect on the problems deriving from the legal reaction. It focuses on the right to education, as the right that has to guide community’s reaction towards bullying, since it is the tool to make people respect democratic principles of cohabitation facing vulnerability situations due to minority, gender and sexual orientation, among others.

Keywords

Bullying; Cyber-bullying; Fundamental rights; Gender; Equality; Right to education

References

Aláez, Benito. Minoría de edad y derechos fundamentales. Madrid, Tecnos, 2003.

Alonqueo, Paloma; Barrio, Cristina del. «The incidence and meaning of peer bullying in a multi-ethnic school». En Ross, A. (ed.), A Europe of Many Cultures. Londres, 2003, pp. 113-121.

Álvarez, Leonardo. «Education and pluralism. Towards a democratic theory of education in Europa», Intercultural Human Rights Law Review 6 (2011), pp.349-378.

Álvarez, Leonardo. «Fines educativos y sociedades paralelas. Estructura y naturaleza normativa de los fines educativos en un sistema democrático». En Presno Linera, Miguel Ángel; Gutiérrez Gutiérrez, Ignacio. (coords.), La inclusión de los otros: símbolos y espacios de la multiculturalidad. Granada, Comares, 2012, pp. 219-248.

Álvarez-García, David; Núñez-Pérez, José Carlos; Álvarez-Pérez, Luis; Dobarro-González, Alejandra; Rodríguez-Pérez, Celestino; González-Castro, Paloma. «Violencia a través de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de secundaria». Anales de psicología 27, 1 (2011), pp.221-231.

Álvarez-García, David; Dobarro, Alejandra; Álvarez, Luis; Núñez, José C.; Rodríguez, Celestino. «La violencia escolar en los centros de educación secundaria de Asturias desde la perspectiva del alumnado». Educación XXI 17. 2 (2014), pp. 337-360.

Andrés, Soledad; Barrios, Ángela. «De la violencia a la convivencia en la escuela: el camino que muestran los estudios más recientes». Revista Complutense de Educación 20, 1 (2009), pp. 205-227.

ARARTEKO, Informe extraordinario sobre la situación en los centros de Educación Secundaria de la CAPV «Convivencia y conflictos en los centros educativos», 2006.

Blaya, Catherine; Debarbieux, Eric y Lucas Molina, Beatriz. «La violencia hacia las mujeres y hacia otras personas percibidas como distintas a la norma dominante: el caso de los centros educativos». Revista de Educación 342 (2007), pp. 61-81.

Cáceres, María Pilar; Alonso, Santiago; Garrote, Daniel. «Aportaciones para el estudio de la violencia escolar desde una perspectiva interdisciplinar desde el ámbito universitario, escolar, familiar y social», Ensayos 16 (2008), pp. 221-236.

Calvete, Esther; ORUE, Izaskum; Estévez, Ana; Villardón, Lourdes; Padilla, Patricia. «Cyberbullying in adolescents: Modalities and aggressors’ profile». Computers in Human Behaviour 26 (2010), pp. 1128-1135.

Defensor del Pueblo. Informe: «Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria 1999-2006», Madrid, 2007.

Fanjul, José Manuel. «La responsabilidad civil del profesorado no universitario», en la Revista de la asociación de inspectores de Educación de España (ADIDE): Avances en Supervisión Educativa 14, mayo 2011, disponible en <http://www.adide.org/revista/index.php?option=com_content&task=view&id=289&Itemid=70> consultado el 03-04-2015.

Fanjul, José Manuel. «Visión jurídica del acoso escolar (bullying)», en la Revista de la asociación de inspectores de Educación de España (ADIDE): Avances en Supervisión Educativa 17, noviembre 2012, disponible en: <http://www.adide.org/revista/images/stories/revista17/ase17_art03.pdf > consultado el 03-04-2015.

Félix-Mateo, Vicente; Soriano-Ferrer, Manuel; Godoy-Mesas, Carmen; Sancho-Vicente, Sonia. «El ciberacoso en la enseñanza obligatoria». Aula Abierta 38, 1 (2010), pp. 47-58.

Greene, M.; Robles, O.; Stout, K. y Suvilaakso, T. «A girls right to learn without fear: working to end gender-based violence at school». Woking: Plan international, 2013, disponible en: <http://plan-international.org/about-plan/resources/publications/campaigns/summary-a-girls-right-to-learn-without-fear/working-together-end-violence>, consultado el 11-03-2015.

Hernández, Fernando; Vidiella, Judit; Herraiz, Fernando; Sancho, Juana María. «El papel de la violencia en el aprendizaje de las masculinidades», Revista de educación 342 (2007), pp. 103-125.

Instituto Vasco de Evaluación e Investigación Educativa. Informe ejecutivo: El maltrato entre iguales en Euskadi, 2012.

Leach, Fiona; Dunne, Máiréad; Salvi, Francesca. «School-related Gender-based violence. A global review of current issues and approaches in policy, programming and implementation responses to School-related Gender-based violence (SRCGV) for the Education Sector», Background research paper prepared for UNESCO, 21 de enero de 2014, disponible en: <http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/HIV-AIDS/pdf/SRGBV_UNESCO_Global_ReviewJan2014.pdf> consultado el 26-03-2015

LI, Qing. «New bottle but old wine: A research of cyberbullying in schools», Computers in Human Behaviour 23 (2007), pp. 1777-1791.

Losada, Nazario; Losada, Ramiro; Alcázar, Miguel Ángel; Bouso, José Carlos; Gómez-Jarabo, Gregorio. «Acoso escolar: desde la sensibilización social a una propuesta de intervención. Reflexiones desde la legislación española». Letras jurídicas 4 (2007), pp. 1-16. Disponible en <http://letrasjuridicas.cuci.udg.mx/index.php/revista-numero-04-primavera-marzo-septiembrede-2007>, consultado el 22-04-2015.

Lomas, Carlos. «¿La escuela es un infierno? Violencia escolar y construcción cultural de la masculinidad». Revista de Educación 342 (2007), pp. 83-101.

Lorente, Miguel. «Violencia de género, educación y socialización: acciones y reacciones». Revista de Educación 342 (2007), pp. 19-35.

Lucas, Beatriz; Pulido Valero, Rosa; Solbes Canales, Irene. «Violencia entre iguales en Educación Primaria: el papel de los compañeros y su relación con el estatus sociométrico», Psicothema 23, 2 (2011), pp. 245-251.

Ortega, Rosario; Calmaestra, Juan; Mora Merchán, Joaquin. «Cyberbullying». International Journal of Psychology and Psychological Therapy 8, 2 (2008), pp.183-192.

Ortega-Ruiz, Rosario; Núñez, José Carlos. «Bullying and cyberbullying: Research and intervention at school and social contexts». Psicothema 24, 4 (2012), pp.603-607.

Panchón e Iglesias, Carme. «Modelos educativos alternativos que conllevan el reconocimiento y el respeto por el otro». Revista de Educación 342 (2007), pp. 147-166.

Peña Calvo, José Vicente; Rodríguez, María del Carmen. «Identidades esquemáticas de género en la escuela: a propósito del primer aniversario de la muerte de Pierre Bourdieu». Teoría de la Educación. Revista interuniversitaria 14 (2002), pp. 235-263.

Rodríguez, M.ª del Carmen; Peña, José Vicente. «Identidad de género y contexto escolar: una revisión de modelos». Reis (Revista Española de Investigaciones Sociológicas) 112 (2005), pp. 166-194.

Rodríguez, M.ª del Carmen; Peña, José Vicente. «La investigación sobre el género en la escuela: nuevas perspectivas teóricas». Teoría de la Educación. Revista interuniversitaria 17 (2005), pp. 25-48.

Tokunaga, Robert S. «Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization». Computers in Human Behaviour 26 (2010), pp. 277-287.

Zembylas, Michalinos; Kaloyirou, Christalla. «Emociones y violencia contra las mujeres y otros grupos. Implicaciones pedagógicas». Revista de educación 342 (2007), pp. 37-59.




DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2015.25.02





Copyright (c) 2015 María L. Valvidares Suárez

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.