Estudio de caso sobre perspectivas de género en los debates virtuales

Autores/as

  • Albert Gras Martí Universitat d'Alacant, España
  • Elizabeth Mora Torres SAEF-CI,
  • Miguel Leonardo López SAEF-CI,
  • Àgueda Gras Velázquez EUN, European Schoolnet,

DOI:

https://doi.org/10.14198/fem.2009.14.05

Palabras clave:

Debats virtuals, Perspectives de gènere, Tutorització, Ensenyament en línia, Cursos de divulgació científica

Resumen

Una eina eficaç per a la innovació docent són els entorns de gestió d’aprenentatges, com ara l’aula virtual Moodle de tic@’t. Els espais virtuals faciliten la interacció, i en particular els debats, entre alumnes de totes les edats i amb diferents experiències educatives o professionals. En aquest estudi de cas sobre la perspectiva de gènere en debats virtuals, comprovem que les dones es mouen amb més facilitat per entorns virtuals, en ensenyaments no presencials, i les seues participacions en fòrums de debat estan més ben estructurades. Les dones es comuniquen millor en línia, amb major facilitat i millor suport documental, i són més capaços d’organitzar-se i de planificar el seu estudi. Les habilitats bàsiques d’autoregulació i de maneig dels temps sembla que estan poc desenvolupades en el cas dels homes joves, especialment en comparació amb les dones.

Citas

Agosto, Denise E. «A study of girl’s and young women’s electronic information design and content preferences». Tesis Doctoral, Douglass College, USA, 2002. <http://girlstech.douglass.rutgers.edt/gt_summary.html>, consultat el 15-06-2009.

Anderson, David M. i Haddad, Carol J. «Gender, Voice and Learning in Online Course Environments». JALN, vol. 9, nº 1 (2005). <http://www.sloan-c.org/ publications/jaln/v9n1/v9n1_anderson.asp>, consultat el 12-04-2009.

Boada, Oswaldo, T. et al. «Estrategias de formación en TIC del profesorado de un centro: experiencias piloto para un Departamento de Recursos Tecnológicos». Quaderns Digitals, nº 39 (2005). <http://pulsar.ehu.es/pulsar/documentacion /publicacion_pulsar.2005-06-21.6545349213/es>, consultat el 23-03-2007.

Campbell, N. «Online learning for preservice teachers». Compùters in NZ Schools, (1997), pp. 21-24. <http://www.waikato.ac.nz/education>, consultat el 02-05-2008.

Dahlberg, Lincoln. «The Internet and Democratic Discourse: Exploring The Prospects of Online Deliberative Forums Extending the Public Sphere, Information». Communication & Society, vol. 4 (2001), pp. 615 – 633.

Davidson-Shivers, Gayle, Morris, Samantha i Sriwongkol, Tuangrat. «Gender differences: are they diminished in online discussions?». International Journal on e-learning, vol. 2, nº 1 (2003), pp. 29-36. <http://dl.aace.org/11551>, consultat el 02-02-2009.

Fraser, Barry J. i Tobin, Kenneth G. (Eds.). International Handbook of Science Education. Londres, Kluber Academic Publishers, 1998.

Gfrerer, M. i Pauschenwein, J. «Is the change from traditional teaching me¬thods to ICT-based methods going to attract more female students to study engineering? An analyse of ICT-based lectures at the Technikum Joanneum». International Seminar of SEFI Working Groups in ICT and Women in Enginee¬ring, Oulu, Finlandia, 16-17 de mayo de 2002. , consultat el 19-09-2009.

Gras-Martí, Albert i Cano-Villalba, Marisa. «Física i Ensenyament, Un entorn virtual per a l’ensenyament / aprenentatge». Eines, nº 18 (2000), pp. 61-66. <http://www.ua.es/dfa/agm/recerca-sci.html>, consultat el 15-08-2008.

Gras-Martí, Albert i Cano-Villalba, Marisa. «Debats i tutories com a eines d’aprenentatge per a alumnes de ciències: anàlisi de la integració curricular de recursos del campus virtual». Enseñanza de las Ciencias, vol. 23, nº 2 (2005), pp. 167-180.

Gras-Martí, Albert, Cano-Villalba, Marisa i Cano, Carlos. «Cursos de TIC per al professorat: anàlisi comparatiu de les modalitats presencial, semipresencial i no presencial». REEC, vol. 3, nº 1 (2004), pp. 1-25 <http://www.saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen3/Numero1/Art3.pdf>, consultat el 12-03-2009.

Gras-Martí, Albert et al. «La evaluación, como ejemplo de integración de las TIC en la enseñanza». Comunicación y pedagogía, nº 190 (2003), pp. 46-49.

Gras-Martí, Albert et al. «Revision of prerequisites: ICT tools». AEQ-Academic Exchange Quarterly, vol. 7, nº 3 (2003). <http://rapidintellect.com/AEQweb/ redpast.htm>, consultat el 25-06-2006.

Huffaker, David A. i Calvert, Sandra L. «Gender, identity, and language use in teenage blogs». Journal of Computer-Mediated Communication, vol. 10, nº 2 (2005), <http://jcmc.indiana.edu/vol10/issue2/huffaker.html>, consultat el 12-01-06.

Lijnse, P. L. «Didactics of science: the forgotten dimension of science education research». En R. Millar, J. Leach i J. Osborne (Eds.), Improving science education. The contribution of research. Buckingham, Open University Press, 2000, pp. 308-326.

LimYuen Lie, Lisa-Angelique i Cheong, Emil. «How Do Male and Female Stu¬dents Approach Learning at NUS?». CDTL Brief, vol. 7, nº. 1 (2004). <http://www.cdtl.nus.edu.sg/brief/v7n1/default.asp>, consultat el 19-10-2009.

Mcanally-Salas, Lewis i Armijo deVega, Carolina. «La estructura de un curso en línea y el uso de las dimensiones del aprendizaje como modelo instruccional». Revista Iberoamericana de Educación (2001), <http://www.campus-oei.org/revista/deloslectores/McAnally.PDF>, consultat el 1-09-2008.

Mcsporran, Mae i Young, Stuart. «Does Gender Matter in Online Learning?». 4th Annual LTSN-ICS Conference, NUI Galway, 2001. <http://hyperdisc.uni¬tec.ac. nz/research/ALTJpaper_9.pdf>, consultat el 8-06-2009.

Milachay, Vicente Y. i Gras-Martí, Albert. «Instalación y gestión de plataformas virtuales para el desarrollo de Proyectos Escolares de Ciencia Internacionales». En J. Mendoza i M.A. Fernández (coords.) Educación, Enerxía e Desenvolvemento Sostible. Santiago de Compostela, ICE Universidade de Santiago de Compostela, Colección Informes e Propostas nº 18, 2006, pp. 407-424.

Mora, Elizabeth. «Anàlisi de les enquestes finals de cursos tic@’t-CED». (En vies de publicació).

Richardson, Helen J i French, Sheila. «Education on line: What’s in it for Wo¬men?» En E. Balka i R. Smith (eds). Women Work and Computerization: Charting a course for the future.Vancouver, BC, 2000, pp. 212-216.

Rubio, Mª Cruz. «La imagen virtual de la mujer. De los estereotipos tradicionales al ciberfeminismo». Feminismos/s, nº 2 (2003), pp. 167-182.

Sadler-Smith, Eugene. «Approaches to Studying: age, gender and academic performance». Educational Studies, vol. 22 (1996), pp. 367-379.

Severiens, Sabine E., Ten Dam, Geert T. N. «Gender differences in learning styles: A narrative review and quantitative meta-analysis». Higher Education, vol. 27, nº 4 (2004), pp. 487–501.

Estadísticas

Estadísticas en RUA

Publicado

31-12-2009

Cómo citar

Gras Martí, A., Mora Torres, E., López, M. L., & Gras Velázquez, Àgueda. (2009). Estudio de caso sobre perspectivas de género en los debates virtuales. Feminismo/s, (14), 71–86. https://doi.org/10.14198/fem.2009.14.05