Tell me what you listen to and i will tell you who you are. Representing women in 100 of the more popular reggaeton songs in 2018

Marie-France Merlyn

Abstract

The purpose of this work is to analyze and characterize the role of women in the representations in the videos, lyrics, and the place of the women performers within the reggaeton rhythm. One hundred videos and lyrics of most popular songs in 2018 are analyzed; the detailed observation with registration is used for the analysis of the videos and for the lyrics the thematic analysis is used, which consists of 6 phases: familiarization with the data, generation of categories or initial codes, search of topics, review of topics, definition and denomination of topics and final report. The results show that women are sexualized, objectified, described through traditional and negative relational models, which makes reggaeton a space in which the model of the identity of enjoyment is transmitted.

Keywords

Representaciones; Woman; Identity; Models; Representations

References

Adams, Terri y Douglas Fuller. ≪The words have changed but the ideology remains the same. Misoginistic lyrics in rap music≫. Journal of black studies36 (2006): 938-957. https://doi.org/10.1177/0021934704274072

Aguilar Barreto, Andrea y Ronal Penaloza Figueroa. ≪Reggaeton e identidad sexual: una relacion para pensar la politica publica en sexualidad≫. Políticas públicas: desafíos en Colombia y Venezuela. Comps. Modesto Graterol, Maria Mendoza, Rosemily Graterol, Julio Contreras y John Espinosa. Maracaibo: Universidad del Zulia, 2017. 101-128.

Alcaraz, Maria. «Fanáticas de mover el culo: twerking y feminismo». Latfem, 2017. Web. 19 marzo 2019.

Aubrey, Jennifer y Cynthia Frisby. ≪Sexual Objectification in Music Videos: A content analysis comparing gender and genre≫. Mass communication and society 14 (2011): 475-501. https://doi.org/10.1080/15205436.2010.513468

Braun, Virginia y Victoria Clarke. ≪Using thematic analysis in psychology≫. Qualitative research in psychology 3 (2006): 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Davila, Veronica. ≪Acelerando la feminidad en el reggaeton: La chapa que vibra de La Materialista≫. Perspectives on Reggaeton. Eds. Vigimaris Nadal-Ramos y Dorsia Smith Silva. Puerto Rico: University of Puerto Rico, 2016. 59-66.

De Toro, Ximena. ≪Metele con candela pa’que todas las gatas se muevan. Identidades de genero, cuerpo y sexualidad en el reggaeton≫. Revista Punto Género 1 (2011): 81-102. https://doi.org/10.5354/0719-0417.2011.16824

Feinman, Jose. Filosofía Política del Poder Mediático. Buenos Aires: Planeta, 2013.

Feliciano, Omar. «Perrea un feminismo». Animal Político, 2015. 13 enero 2020.

Fonseca, Clara. Dale mi loba que tú eres la killa. Análisis de las marcas valorativas de la imagen femenina en el reggaetón. Diss. Universidad de Cartagena, 2010.

Gallucci, Maria. ≪Analisis de la imagen de la mujer en el discurso del reggaetón». Opción 55 (2008): 84-100.

Guarinos, Virginia. ≪Estereotipos y nuevos perfiles de mujer en la cancion de consumo, de la romantica a la mujer falica≫. Cuestiones de género: de la igualdad y de la diferencia 7 (2012): 297-314. https://doi.org/10.18002/cg.v0i7.915

Hall, P.Cougar, Joshua West y Shane Hill. ≪Sexualization in lyrics of popular music from 1959 to 2009: Implications for sexuality educators≫. Sexuality & Culture: An interdisciplinary Quaterly 16.2 (2012): 103-117. https://doi.org/10.1007/s12119-011-9103-4

Harvey, Laura y Rosalind Hill. ≪Spicing it up: sexual entrepreneurship and the sex inspectors≫. New Femininities: Postfeminism, Neoliberalism and Subjectivity Eds. Rosalind Gill & Christina Scharff. London & New York: Palgrave, 2011. 52-67. https://doi.org/10.1057/9780230294523_4

Horkheimer, Max y Theodor Adorno. Dialéctica de la Ilustración. Fragmentos filosóficos. Madrid: Editorial Trotta, 1998.

Martinez Noriega, Dulce. ≪Cultura, musica y juventud: una reflexion acerca del reggaetón como fenomeno cultural≫. Cinzontle 7.16 (2015): 18-24.

Negron-Muntaner, Frances y Raquel Rivera. ≪Nacion Reggaeton≫. Nueva Sociedad 223 (2009): 29-38.

Noisey Colombia. «El culo como territorio político: asistimos a uno de los Twerkshops de Fannie Sosa». Vice, 2015. Web. 19 marzo 2019.

Perez-Rufi, Jose. ≪Mujeres en el videoclip: la representacion de la mujer en los videos musicales de Diane Martel≫. Prisma social n.° especial 2 (2017): 202-232.

Ramos, Isabel. ≪‘A ella le gusta agresivo’: An analysis of the negative representation of women in reggaeton songs≫. Social Eyes 6 (2015): 67-75.

Redaccion El Comercio. «Estas fueron las canciones más escuchadas en Ecuador en el 2018». El Comercio, 2018. Web. 13 enero 2020.

Restrepo, Wendy.≪No niega sus cirugias, asi se veia Anitta antes de pasar por el quirofano≫. Colombian, 30 de Octubre 2018.

Rivera, Raquel. ≪Perreo & Power: Explicit Sexuality in Reggaeton Dance≫. Ponencia presentada en la Conferencia de la Asociacion de Estudios Latinoamericanos en Rio de Janeiro, Brasil, 2009. 19 de marzo 2019. <https://drive.google.com/file/d/1kq7VpUXmCWGJ7DWRauR02bhcRCU-k84F/view>

Rodriguez-Lopez, Jennifer y Mari Carmen Caldeiro-Pedreira. ≪Divas clip: la imagen actual de la mujer en el video musical≫. Temas de comunicación 31(2015): 59-80.

Rodrigues Morgado, Carolina. ≪Reggaeton, mujeres e identidades: “yo quiero bailar… eso no quiere decir que pa’ la cama voy”≫. Diss. FLACSO, 2012.

Rodriguez Rivera, Angel. ≪Acumulacion subalterna: cultura, clase, raza y reggaeton≫. Perspectives on Reggaeton. Eds. Vigimaris Nadal-Ramos y Dorsia Smith Silva. Puerto Rico: University of Puerto Rico, 2016. 26-38.

Sedeño, Ana María. ≪El cuerpo del cantante en los videoclips: una propuesta de analisis textual≫. Ponencia presentada en el IV Congreso latinoamericano de investigadores de la Comunicacion en Santa Cruz de la Sierra, Bolivia, 2002. <https://studylib.es/doc/239614/el-cuerpo-del-cantante-en-los-videoclips>

Sprankle, Eric, Christian End y Miranda Bretz. ≪Sexually degrading music videos and lyrics≫. Journal of media psychology 24 (2012): 31-39. https://doi.org/10.1027/1864-1105/a000060

Task Force on the Sexualization of Popular Music. Washington, D.C.: Division 46 (Society for Media Psychology & Technology) of the American Psychological Association, 2018.

Unidad Editorial Informacion Deportiva. ≪Ocho de las diez canciones mas escuchadas en YouTube en 2018 fueron en espanol≫, 6 de Diciembre 2018.

Vernallis, Carol. ≪The functions of lyrics in music video≫. Journal of Popular Music Studies 14 (2002): 11-31. https://doi.org/10.1111/j.1533-1598.2002.tb00034.x




DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2020.35.11





Copyright (c) 2020 Marie-France Merlyn

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.