Comunicación 2.0 y género

Autores/as

  • Maria Àngels Francés Díez Universitat d'Alacant, España
  • Germán Llorca Abad Universitat de València, España
  • Teresa Mollà Castells

DOI:

https://doi.org/10.14198/fem.2009.14.07

Palabras clave:

Comunicació 2.0, Gènere, Feminisme, Dones, Treball en xarxa, Web 3.0, Formes de comunicació digitals

Resumen

Internet ha capgirat les formes de comunicació i d’intercanvi d’informació entre les persones: les receptores en el procés comunicatiu són ara també emissores. La conjunció d’aquesta particularitat amb l’aparició i ús d’algunes eines de comunicació (fàcils d’usar i bàsicament gratuïtes) permet parlar d’un fenomen social de gran abast: la comunicació 2.0. Aquest article analitza algunes de les característiques d’aquesta classe d’interacció i centra l’interés de forma particular en certes iniciatives que tenen com a epicentre les qüestions de gènere. La comunicació 2.0 permet la participació activa i directa en el procés, obert i col·laboratiu, de construcció de la identitat pròpia. Així mateix, planteja la tesi què aquestes iniciatives són hereves d’una part del discurs feminista i una nova forma de lluita i reivindicació.

Citas

Alastruey, Rosaura. El Networking. Editorial UOC, Barcelona, 2008.

Escario, Pilar; Alberdi, Inés; López-Acotto, Ana Inés. Lo personal es político. El Movimiento Feminista en la transición. Madrid, Instituto de la Mujer, 1996.

Feldmann, Valerie. Leveraging Mobile Media. Heidelberg, Physica Verlag, 2005.

Gusi, Tona. «Assemblea de dones al Fòrum Social Català», <http://comuni-cacioigenerefscat.blogspot.com/2008/02/assemblea-de-dones-al-frum-social-catal.html>, entrada de dijous 31 de gener de 2008, consultada el 28-06-2009.

Lozares, Carlos. «La teoría de redes sociales». Papers, 48 (1996), pp. 103-126.

López, Gloria. «Necesitamos que los medios de comunicación sean aliados en la lucha por la igualdad», <http://www.amecopress.net/spip.php?article2155>, entrada de 30 de gener de 2009, consultada el 28-06-2009.

San Cornelio, Gemma. Arte e Identidad en Internet. Barcelona, Editorial UOC, 2008.

Vera, M. Teresa. «La construcción del género en los medios de comunicación», en Rosa María Ballesteros y Mª Teresa Vera (coords.). Mujeres y Medios de Co¬municación. Málaga, Universidad de Málaga, 2004, pp. 133-150.

Vilalta, Lídia. «El triangle espanyol: reflexió, pensament feminista i acció». <http://donesxarxainternacional.blogspot.com/2008/11/lleis-costums-re¬sistncies-i-avanos-per_19.html>, entrada del 19 de novembre de 2008, con¬sultada el 28-06-2009.

Wullich, Mercedes. «La igualdad como prioridad». <http://www.e-mujeres.net/entrevista/la-igualdad-como-prioridad>, amb data del 5 de febrer de 2009, consultada el 28-06-2009.

Estadísticas

Estadísticas en RUA

Publicado

31-12-2009

Cómo citar

Francés Díez, M. Àngels, Llorca Abad, G., & Mollà Castells, T. (2009). Comunicación 2.0 y género. Feminismo/s, (14), 107–122. https://doi.org/10.14198/fem.2009.14.07